Little Angel (Si Malaikat Kecil)

 n





English Version:


Every Friday afternoon, after the Jumma prayers, the  Imam and his eleven year old son would go out into their town and hand out "PATH TO PARADISE" and other  Islamic literature.

 This particular and fortunate Friday afternoon, as the time came for the Imam and his son to go to the streets with  their booklets, it was very cold outside, as well as pouring rain.  The boy bundled up in his warmest and driest clothes and said, 'OK, dad, I'm ready!' 

His dad asked, 'Ready for what' 'Dad, it's time we go out and distribute these Islamic books.' Dad responds, 'Son, it's very cold outside and it's pouring rain.' The boy gives his dad a surprised look, asking, 'But Dad, aren't people still going to hell, even though it's raining?' 

Dad answers, 'Son, I am not going out in this weather.' Despondently, the boy asks, 'Dad, can I go Please' His father hesitated for a moment then said, 'Son, you can go. Here are the booklets. Be careful son.' 'Thanks, Dad!' And with that, he was off and out into the rain.

This eleven year old boy walked the streets of the town going  door to door and handing everybody he met in the street a pamphlet or a booklet. After two hours of walking in the rain, he was soaking, bone- chilled wet and down to his VERY LAST BOOKLET.

He  stopped on a corner and looked for someone to hand a booklet to, but the streets were totally deserted. Then he turned toward the first home he saw and started up the sidewalk to the front door and rang the door bell. He rang  the bell, but nobody answered.. He rang it again and again, but still no one answered. He waited but still no answer. Finally,  he turned to leave, but something stopped him. Again, he turned to the door and rang the bell and knocked loudly on the door with his fist. He waited, something holding him  there on the front porch! He rang again and this time the door slowly opened. 

Standing in the doorway was a very sad-looking elderly lady. She softly asked, 'What can I do for you, son?' With radiant eyes and a  smile that lit up her world, this little boy said, 'Ma'am, I'm sorry if I disturbed you, but I just  want to tell you that ALLAH REALLY LOVES AND CARES FOR YOU and I came to give you my very last booklet  which will tell you all about God, the  real purpose of creation, and how to achieve His pleasure.' With that, he handed her his last booklet and turned to leave.. She called to him as he departed. 'Thank you, son! And God Bless You!'

Next week on Friday afternoon after Jumma prayers,  the Imam was giving some lectures. As he concludes the lectures, he asked, 'Does anybody have questions or want to say  anything?'

 Slowly, in the back row among the ladies, an elderly lady's voice was heard over the speaker.  'No one in this gathering knows me. I've never been  here before.  You see, before last Friday I was not a Muslim, and thought I could be. My husband died few years ago, leaving me totally alone in this world.. Last Friday, being a particularly cold and rainy day, i was contemplating suicide as i had no hope left. So I took a rope and a chair and ascended the stairway into the attic of my home.. I fastened the rope securely to a  rafter in the roof then stood on the chair and fastened the other end of the rope around my neck. Standing on that chair, so lonely and  broken-hearted I was about to leap off, when suddenly the loud ringing of my doorbell downstairs startled me.

 I thought, I'll wait a minute, and whoever it is will go away. I waited and waited, but the ringing doorbell seemed to get louder and more insistent, and then the person ringing also started knocking loudly..... I thought to myself again, 'Who on earth could this be? Nobody ever rings my bell or comes to see me.' I loosened the rope from my neck  and started for the front door, all the while the bell rang louder and louder.

When I opened the door and looked I could hardly believe my eyes, for there on my front porch was the most radiant and  angelic little boy I had ever seen in my life. His SMILE, oh, I could never describe it to you! The words that came from his mouth caused my heart that had long been dead TO LEAP TO LIFE as he exclaimed with a cherub-like voice, 'Ma'am, I just came to tell you that ALLAH REALLY LOVES AND CARES FOR YOU!' Then he gave me this booklet, Path To Paradise that I now hold in my hand. As the little angel disappeared back out into the cold and rain, I closed my door and read slowly every word of this book. Then I  went up to my attic to get my rope and chair. I wouldn't be needing them any more. You see? I am now a Happy Vicegerent of the One True God. Since the address of your congregation was stamped on the back of this booklet,  I have come here to personally say THANK YOU to God's little angel who came just in the nick of time and by so doing, spared my soul from an eternity in hell.' 

There was not a dry eye in the mosque. The shouts of TAKBIR...ALLAH AKBAR.. rented the air. Imam-Dad descended from the pulpit to the front row where the little angel was seated.... He took his son in his arms and sobbed uncontrollably.  Probably no jama'at has had a more glorious moment, and probably this universe has never seen a father that was more  filled with love and honor for his son... Except for One. This very one...






Versi Bahasa Melayu:




Pada setiap petang Jumaat, selepas solat Jumaat, selepas melayani para
jamaah di Masjid, Imam dan putera lelakinya yang berumur 11 tahun akan
keluar ke bandar untuk mengedarkan risalah bertajuk "Jalan Ke Syurga"
dan juga menyampaikan ceramah agama.

Pada petang Jumaat itu, seperti biasa Imam dan putera lelakinya akan
keluar untuk mengedarkan risalah. Bagaimanapun pada petang tersebut
keadaan di luar rumah sangat sejuk dan hujan pula turun dengan sangat
lebat.

Budak itu memakai baju sejuk dan baju hujan dan berkata "OK ayah, saya
sudah bersedia". Ayahnya berkata "Bersedia untuk apa?". Budak itu
menjawab "Ayah, masa telah tiba untuk kita keluar mengedarkan buku-buku
tentang Islam ini".
Ayahnya membalas "Anakku, di luar sana sangat sejuk dan hujan lebat
pulak".

Dengan muka yang kehairanan, budak itu bertanya ayahnya, "Tetapi ayah,
adakah manusia tidak masuk neraka jika hari hujan?"

Ayahnya menjawab, "Anakku, Ayah tak akan keluar dengan cuaca begini..".
Dengan nada sedih, budak itu bertanya, "Ayah, boleh tak benarkan saya
pergi?". Ayahnya teragak-agak seketika, kemudian berkata, "Anakku, awak
boleh pergi. Bawalah buku ini semua dan berhati-hati" .

Kemudian, budak itu telah keluar dan meredah hujan. Budak sebelas tahun
ini berjalan dari pintu ke pintu dan lorong-lorong sekitar bandar. Dia
memberikan risalah dan buku kepada setiap orang yang ditemuinya.

Setelah dua jam berjalan dalam hujan, akhirnya tinggal hanya satu
naskhah padanya. Ketika itu dia telah basah kuyup dan berasa sejuk
hingga ke tulang. Budak itu berhenti di satu penjuru jalan sambil
mencari seseorang untuk diberikan buku tersebut. Namun keadaan di situ
lengang. Kemudian dia berpatah balik ke rumah pertama yang dia lalu di
lorong itu.

Dia berjalan di kaki lima menuju ke rumah tersebut. Bila sampai di pintu
hadapan, dia menekan suis loceng namun tiada sesiapa yang membuka pintu.
Dia tekan lagi dan lagi, tetapi masih tiada jawapan. Dia tunggu lagi
tetapi masih tiada jawapan.

Akhirnya dia berpaling untuk meninggalkan rumah tersebut, tetapi seperti
ada sesuatu yang menghalangnya. Dia kembali ke pintu itu dan menekan
lagi suis loceng dan buat pertama kalinya mengetuk pintu dengan kuat.
Dia tunggu, kemudian seperti sesuatu di anjung rumah itu menghalangnya
supaya jangan pergi. Dia menekan suis loceng sekali lagi dan kali ini
dengan perlahan pintu dibuka.

Berdiri di hadapan pintu itu seorang perempuan tua yang berwajah
kesedihan. Dengan perlahan perempuan tua itu bertanya, "Apa yang boleh
saya bantu awak, wahai budak?".

Dengan senyuman serta mata yang bersinar yang boleh menyinarkan bumi,
budak itu berkata, "Makcik, saya mohon maaf kalau saya telah mengganggu
makcik. Saya hanya ingin memberitahu bahawa Allah sangat sayang dan
sentiasa melindungi makcik. Saya datang ini hendak memberikan sebuah
buku yang terakhir ada pada saya ini. Buku ini menerangkan semua tentang
Tuhan, tujuan sebenar Tuhan menjadikan kita dan bagaimana untuk mencapai
kebahagiaan daripada-Nya" ..

Kemudian, budak itu menyerahkan buku terakhir itu dan berpaling untuk
balik. Sebelum berjalan balik, perempuan itu berkata, "Terima kasih ya
anak dan semoga Tuhan memberkatimu" .

Selepas solat Jumaat pada minggu berikutnya, Imam menyampaikan ceramah
agama seperti biasa. Dia menamatkan ceramahnya dengan bertanya, " Ada
sesiapa yang ingin bertanya soalan atau ingin berkata sesuatu?".

Dengan perlahan, di barisan belakang di kalangan tempat duduk muslimat,
suara seorang perempuan tua kedengaran di speaker, "Tiada di kalangan
jemaah yang berkumpul ini mengenali saya. Saya tidak pernah hadir
sebelum ini. Sebelum hari Jumaat yang lepas, saya belum lagi memeluk
agama Islam bahkan tidak terfikir langsung untuk memeluknya. Suami saya
telah meninggal dunia beberapa tahun yang lalu, meninggalkan saya
sebatang kara, saya benar-benar keseorangan di dunia ini."

Pada petang Jumaat yang lepas, ketika cuaca sejuk dan hujan lebat, saya
telah bertekad untuk membunuh diri kerana sudah putus harapan untuk
hidup. Jadi saya mengambil seutas tali dan sebuah kerusi lalu menaiki
loteng di rumah saya. Saya ikat tali tersebut dengan kuat pada kayu
palang di bumbung rumah kemudian berdiri di atas kerusi, hujung tali
satu lagi saya ikat di sekeliling leher saya. Sambil berdiri di atas
kerusi, saya berasa benar-benar keseorangan, patah hati. Saya
hampir-hampir hendak melompat tiba-tiba loceng pintu berbunyi di tingkat
bawah dan saya tersentak. Saya berfikir untuk menunggu sebentar, dan
pasti orang itu akan pergi. Saya tunggu dan tunggu, tetapi bunyi loceng
semakin kuat dan bertubi-tubi.

Kemudian orang yang menekan suis loceng itu, mengetuk pintu pula dengan
kuat. Saya berfikir sendirian lagi "Siapalah di muka bumi ini yang boleh
buat begini? Tiada siapa pernah tekan suis loceng itu atau nak berjumpa
dengan saya". Saya longgarkan tali ikatan di leher dan kemudian pergi ke
pintu hadapan. Ketika itu bunyi loceng kuat dan semakin kuat.

Bila saya buka pintu dan lihat, sukar untuk dipercayai oleh mata saya,
di anjung rumah saya itu berdiri seorang budak yang sangat comel yang
bersinar wajahnya seperti malaikat, tidak pernah saya jumpa sebelum ini
di dalam hidup saya. Budak itu tersenyum. Oh! Saya tidak dapat hendak
gambarkan kepada anda semua. Perkataan yang keluar daripada mulutnya
menyebabkan hati saya yang telah lama mati tiba-tiba hidup semula,
seruan budak itu seperti suara bayi yang sangat comel.

"Makcik, saya datang hendak memberitahu bahawa Allah sangat menyayangi
dan sentiasa melindungi makcik". Kemudian dia memberikan kepada saya
sebuah buku bertajuk " Jalan Ke Syurga" yang saya sedang pegang ini.

Bila "malaikat kecil" itu telah pulang meredah sejuk dan hujan, saya
menutup pintu dan membaca dengan perlahan setiap perkataan yang tertulis
di dalam buku tersebut. Kemudian saya naik semula ke loteng untuk
mendapatkan semula tali dan kerusi. Saya tak perlukannya lagi.

Oleh sebab di belakang buku ini ada tertera alamat tempat ini, saya
sendiri datang ke masjid ini ingin mengucapkan syukur kepada Tuhan.
Tuhan kepada budak kecil yang telah datang tepat pada waktunya, yang
dengan demikian telah terhindar jiwa saya daripada keabadian di dalam
neraka.

Ramai yang berada di dalam masjid ketika itu menitiskan air mata. Mereka
melaungkan TAKBIR.ALLAH HU AKBAR. gemaan takbir bergema di udara. Imam
iaitu ayah kepada budak itu turun dari mimbar pergi ke barisan hadapan
di mana "malaikat kecil" itu sedang duduk.

Dia mendakap puteranya dengan air mata keluar tanpa disedarinya. Mungkin
tidak ada jemaah yang memiliki saat yang lebih mulia ini dan mungkin di
alam semesta ini belum pernah melihat seorang ayah yang penuh kasih
sayang dan penghormatan terhadap anaknya. Inilah satu peristiwa..

0 comments: