Berjuang itu dengan perbuatan


Gaza Selepas 4 hari diserang

Gaza Selepas 4 hari diserang


Berita yang menyedihkan

Awal 2009, dunia digemparkan dengan serangan Israel kepada Gaza setelah lama mereka menyekat ekonomi Gaza. Serangan tersebut berlangsung selama beberapa minggu. Dunia mengecam tindakan Israel yang menyerang bertubi-tubi Gaza tanpa peri kemanusiaan. Malaysia tidak ketinggalan juga. Pelbagai agensi dan badan-badan pertubuhan sama ada kerajaan mahupun bukan kerajaan melancarkan kutipan derma bagi membantu rakyat Palestin di Gaza. Terdengar di sana sini kempen memboikot barangan dan produk Israel berngiang-ngiang di telinga. Begitu sikap rakyat Malaysia yang prihatin terhadap nasib rakyat Palestin di Gaza.

Ketika itu aku masih lagi bekerja sebagai Management trainee di sebuah pasaraya terkemuka di Malaysia. Semasa bekerja aku memerhatikan gelagat-gelagat pelanggan. Ada seorang mak cik yang cuba menasihati rakannya agar menukar produk Milo keluaran Nestle kepada satu produk yang lain. Beliau mengajak rakannya agar sama-sama memboikot barangan Israel. Aku tersenyum gembira. Betapa seronoknya aku tika itu kerana selama ini usaha kempen memboikot yang aku sertai nampak hasilnya. Risalah yang kami edarkan berjaya membuka minda dan kesedaran umat.

Mentaliti dan kepekaan

Peristiwa memboikot atau kempen memboikot tidak akan berjaya sekiranya tiada alternatif bagi barangan tersebut. Manusia akan jemu dan bosan dengan benda yang sama sahaja. Bayangkan jika mereka terpaksa minum air teh atau kopi sahaja tanpa ada barang pengganti (subtitute product) bagi Milo minuman yang berasaskan coklat. Namun lambakan produk-produk minuman coklat di pasaran menjadikan kita tidak mempunyai sebarang alasan untuk tidak memboikot. Melainkan mentaliti mereka adalah hanya Milo yang sedap dan terbaik. What a worse. Kerana jika di kaji semula Milo tidak memberi kan khasiat seperti yang dicanangkan di dalam iklan mereka. Tertipulah mereka dengan tagline minum Milo anda jadi sihat dan kuat. Begitu juga dengan produk-produk lain. (Aku ambil Milo sebagai contoh kerana aku penggemar minuman coklat).
Minuman coklat alternatif aku

Namun ramai yang akan berkata bahawa KFC, Mc Donald (dan lain-lain) masih tiada alternatif kepada produk-produk ini untuk umat Islam. Aku percaya satu syarikat yang bertungkus lumus untuk menyediakan alternatif kepada umat Islam. HPA sedang berusaha untuk meyediakan produk-produk halal sebagai alternatif kepada umat Islam.



Radix Fried Chicken

Namun syarikat-syarikat yang lain juga perlu peka untuk membantu agar umat Islam masih mampu untuk terus memboikot produk-produk Yahudi sekaligus menggunakan produk-produk bermutu umat Islam.

Ibrah dari Seerah

Pada zaman rasulullah saw dahulu, umat Islam ditindas ekonomi mereka oleh golongan Yahudi Madinah. Mereka menjual barangan keperluan kepada umat Islam dengan harga yang begitu mahal. Ramai umat Islam yang mengadu pada Rasulullah. Akhirnya umat Islam juga berniaga di pasar Madinah. Sahabat nabi seperti Abdul Rahman bin Auf menjual dengan harga yang lebih murah berbanding Yahudi. Mereka juga berniaga dengan jujur, malah umat Islam disarankan agar membeli hanya dari umat Islam sahaja. Akhirnya ekonomi umat Islam dapat dikuatkan. Jelas menunjukkan strategi Rasulullah yang menempatkan boikot dan alternatif produk pada umat Islam adalah jalan untuk memantapkan ekonomi umat. Mengapa masih ada yang mengatakan bahawa memboikot adalah cara orang-orang Kafir?
Kisah boikot yang kedua, di Madinah terdapat satu perigi yang di kuasai oleh Yahudi. Yahudi ini menjual air perigi ini kepada penduduk Madinah. Ramai yang tidak mampu untuk membeli air dariapada yahudi tersebut. Lantas rasulullah memberitakan ganjaran yang besar bagi sesiapa yang dapat menyelesaikan krisis air tersebut. Saidina Uthman telah membeli perigi tersebut dengan harga 12000 dirham tetapi bersyarat. Syarat tersebut ialah sistem penggiliran pemilikan perigi tersebut. Ini bermakna satu hari kepunyaan saidina Uthman manakala hari berikutnya kepunyaan yahudi tersebut. Pada hari perigi tersebut di miliki oleh yahudi tidak seorang pun yang datang untuk membeli air daripanya. Umat Islam memboikot dari membeli air dari yahudi kerana terdapat alternatif yang di usahakan oleh saidina Uthman. Jadi bagaimana pula syarikat-syarikat Islam di Malaysia memberikan alternatif-alternatif kepada ummah?



Kempen Boikot

Bertugas di pameran Palestin

5-8 Mei 2009, aku membantu menjadi petugas ngo pada minggu Palestin di bangunan Mara di Kuala Lumpur. Walaupun tidak dapat membantu sepenuh masa, namun kehadiran di sana dapat menambah informasi aku tentang Palestin. Tambahan pula aku dapat mengenali saudara-saudara aku yang sama-sama memperjuangkan agenda Palestin. Aku pulang ke Shah Alam dengan komuter pada sebelah petang.
Pada malam hari, aku dan rakan-rakan keluar makan di salah sebuah restoran di Seksyen 2 Shah Alam. Aku agak terkejut kerana rakanku yang juga sama-sama mengedar risalah boikot pada mana-mana event tentang Palestin masih lagi memesan Nescafe ais.



Nescafe Ais Kaw

Mengapakah mereka tidak jadi seperti mak cik di pasar raya tempat aku bekerja dahulu, walaupun bukan mak cik itu yang mengedar risalah-risalah mengenai Palestin, namun jelas dia mengambil berat isu-isu Palestin.

Ayuh, bangunlah sahabat-sahabat laksanakan apa yang kalian katakan.




2. Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?
3. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan. (As Shaf 61: 2-3)


Nota Untuk Daie



Asrul
2105
29/06/2009

0 comments: