Manusia perlukan motivasi




Alhamdulillah, bertambah lagi pengalaman kerja aku. Ini kerja ketiga aku dalam tempoh setahun selepas tamat belajar. Kali ini karier sebagai trainer bagi sebuah syarikat MNC fokus pada industri IT. Sudah tentu karier ini pun satu lagi karier yang memang bukan bidang yang aku belajar di universiti dahulu, aku hanya belajar subjek personal development yang cover ala kadar sahaja tentang topik motivasi. Agak-agaknya boleh ke aku motivasikan orang lain ni? Aku pikul juga tanggungjawab sebagai trainer kerana aku tahu objektif utama trainer adalah untuk mengubah manusia kepada yang lebih baik dalam hal ini spesifik kepada golongan pekerja, syukur dengan nikmat mendalami Islam aku dapat belajar sendiri tentang memotivasikan manusia untuk mengembalikan manusia pada fitrahnya yang asal.

Menurut kajian terdapat 6 salah tanggapan tentang motivasi terhadap pekerja. salah satunya ramai beranggapan selepas dilatih dan dimotivasi manusia-manusia ini akan terus berubah. Kajian menunjukkan ternyata trainer/motivator tidak akan mampu mengubah pekerja untuk membaiki dan mengubah diri mereka hanya mereka yang mampu mengubah diri mereka. Teringat aku pada firman tuhan yang di turunkan pada manusia yang Ummi (tidak tahu membaca dan menulis) iaitu Muhammad saw.


11. Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya yang silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, Yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. dan apabila Allah mengkehendaki untuk menimpakan sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapa pun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkannya itu, dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. ( Ar Ra'd 13: 11)

Melalui ayat ini, trainer/motivator mahu pun pendakwah dapat memahami bahawa mereka sekadar berusaha untuk mengajak manusia untuk berubah namun segala-galanya terletak pada manusia itu sendiri. Mereka telah diberi pilihan oleh Allah sama ada ingin memilih jalan Fasiq atau jalan kebaikan.



8. Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan jalan ketakwaan
(Ash Syams 91: 8)

Namun itu bukan alasan untuk trainer atau para pendakwah untuk terus membiarkan manusia-manusia ini tetap terus begitu. Mereka tidak wajar berlepas tangan dari terus mengembalikan manusia kepada fitrah asal manusia.

Allah telah menetapkan hakikat ciptaan manusia itu di bumi ini. Hakikat penciptaan manusia bukan satu tetapi dua. Adakah ianya berkait atau tidak?


56. Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepadaku ( Adz Dzaariyaat 51:56)

30. Dan (ingatlah) ketika tuhanmu berfirman kepada malaikat; "Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". ( Al Baqarah 2:30)





berdasarkan matlamat yang pertama iaitu ubudiyah (ibadah total) kepada Allah semata. Makna sebenar ibadat total manusia kepada penciptanya meliputi solat, ibadah (zakat,puasa,haji etc), hidup (kerja,anak,kelurga etc) dan mati hanya diserahkan kepada Allah semata. Bila mana kesemua paksi ini telah diserahkan pada Allah tuhan yang menciptakan manusia itu maka berlakulah apa yang dinamakan kehambaan. Bila mana manusia tidak lagi berada atau keluar dari lingkungan ini melalui salah satu dari pada 4 ciri tadi (solat,ibadah,hidup dan mati) maka terjadilah satu lagi matlamat hidup yang baru bagi manusia. Manusia memerlukan pemimpin atau khalifah bagi mentadbir dan mengembalikan manusia-manusia yang terkeluar dari lingkungan kehambaan total pada tuhan untuk kembali mengabdi diri pada Allah dalam kehambaan yang total.

InsyaAllah aku akan berkongsi dalam artikel-artikel seterusnya tentang teori-teori motivasi yang boleh diapplikasikan untuk menjadi pendakwah-pendakwah yang lebih baik.

Asrul
29/06/09
0501

0 comments: