Mereka itu pekak dan buta





1. Yaa Siin

2. Demi Al Quran yang mempunyai hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh

3. Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad adalah seorang rasul) dari rasul-rasul yang telah diutus.

4.Yang tetap di atas jalan yang lurus.

5.Al-Quran itu, diturunkan oleh Allah yang Maha Kuasa lagi Maha Mengasihani

6.Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran sebab itulah mereka lalai.

7.Demi sesungguhnya telah tetap hukuman seksa atas kebanyakan mereka kerana mereka tidak mahu beriman.

8.Sesungguhnya kami jadikan (kesombongan dan keengganan mereka tunduk kepada kebenaran sebagai belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; (lebarnya belenggu itu) sampai (menongkatkan) dagu mereka lalu menjadilah mereka terdongak.

9. Dan kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat). lalu kami tutup pandangan mereka maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar).

10. Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka . Engkau beri amaran atau engkau tidak memberi amaran kepadanya - mereka tidak akan beriman.

Asbabun Nuzul (sebab turun ayat)

Dalam suatu riwayat ada dikemukan bahawa ketika Rasulullah saw membaca surah Sajdah dengan nyaring, orang-orang Quraisy merasa terganggu dan mereka bersiap-siap untuk menyeksa Rasulullah. Akan tetapi tiba-tiba tangan mereka terbelenggu di atas bahu dan mereka menjadi buta sama sekali. Mereka mengharapkan pertolongan Nabi Muhammad saw dan berkata: " Kami sangat mengharapkan bantuanmu atas nama Allah dan atas nama keluarga." Kemudian rasulullah saw berdoa dan mereka pun sembuh. Akan tetapi tidak ada seorang pun di antara mereka yang beriman. Maka turunlah ayat-ayat ini (Surah Yaa Siin 36 : 1-10) berkenaan dengan peristiwa tersebut.

(Diriwayatkan oleh Abu Naim di dalam kitab ad Dalail dari Ibnu Abbas)

Dalam riwayat lain ada dikemukan bahawa Abu Jahal berkata: " Sekiranya aku bertemu dengan Muhammad, pasti aku akan menghasutnya." Oleh itu ketika Muhammad berada di sekitarnya orang-orang menunjukkan kepadanya bahawa Muhammad berada di sisinya. Akan tetapi Abu Jahal tetap tertanya-tanya: "Mana dia?" kerana dia tidak dapat melihatnya. Maka penurunan ayat ini (Surah Yaa Siin 36: 8-9) adalah sebagai penjelasan bahawa pandangan Abu Jahal pada ketika itu ditutup oleh Allah untuk melihat Nabi Muhammad.

(Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Ikrimah)

Cantik sekali ayat Quran itu yang diturunkan bagi menjelaskan peristiwa yang berlaku. Bagaimana mereka ditempelak Allah dari perbuatan mereka sendiri. Bayangkan bagaimana saat-saat kesusahan dan kesakitan akibat tangan mereka terbelenggu di bahu mereka, mereka meminta pertolongan kepada Nabi Muhammad atas nama Allah. Benarlah firman Allah yang mengatakan tentang manusia yang apabila di dalam kesusahan (seperti kesusahan di atas kapal) akan berdoa mengharap bantuan tuhan tanpa menggunakan mana-mana perantaraan atau berhala. Namun apabila telah terlepas dari malapetaka, ancaman, bahaya yang dilalui sebelum itu mereka kembali kufur kepada Allah.



65. Dalam pada itu, apabila mereka naik bahtera (lalu menemui sesuatu bahaya di laut), mereka memohon pertolongan kepada Allah dengan doa yang tulus ikhlas kepadaNya. Kemudian setelah Allah menyelamatkan mereka (naik) ke darat, mereka berlaku syirik kepadaNya. (Al Ankabut 29: 65)


Pekakkah aku, Butakah aku?

Quran diturunkan buat umat Muhammad saw untuk kita mengambil ibrah (pengajaran) dari ayat-ayat yang terdapat di dalamnya. Ia bagaikan manual guide hidup kita tatkala kita buntu mencapai penyelesaian. Dalam konteks surah Yaa Siin ayat 1-10 ini, apakah signifikannya kepada pejuang-pejuang Islam? adakah ayat-ayat ini khusus semata untuk mereka yang membantah Islam atau menentang Islam?

Kadangkala terjadi ketegangan sesama pendokong-pendokong Islam apabila sahabat ini menasihati sahabat yang lain. Sahabat yang ditegur atau dinasihati ini terasa hati dan berkecil hati. Bagaimana ini boleh berlaku? sedangkan kononnya manusia-manusia ini mengaku di tarbiah dan berjuang untuk agamaNya mengaku bahawa mereka ini bukan perfect bukan jua Maksum seperti Nabi Muhammad saw. Bila mana mereka mengaku mereka bukan perfect dan maksum, tatkala ditegur kesalahan dan kesilapan mereka, mereka tidak mahu menerimanya dengan hati yang terbuka.

Maka adakah mereka juga tergolong dalam orang-orang yang pekak dan buta? Ya, apabila orang-orang yang ditarbiah dan berjuang pada agama Allah ini berorentasikan pangkat dan harta benda. Lalu mereka menjadi orang-orang yang sombong dan tidak mahu menerima teguran. Bak kata KH Rahmat Abdullah, " Jangan sampai nanti orang-orang tarbiah di benci, gara-gara berorentasikan kepada kekuasaan. Dia tidak boleh berbangga dengan bangunannya lalu tertidur-tidur, tidak pernah mengurus urusan hariannya. Tetap dia harus kembali pada akar masalahnya, akar tarbiahnya...Mahadim, tempat kancah dia dibangun."

Sebagai peringatan buat diriku dan kalian sahabat ku, pangkat dan jawatan yang dipikul itu merupakan amanah Allah buat kita, kita tidak harus memintanya namun tidak boleh menolaknya kerna kitalah yang dipilihNya untuk memikul beban amanah itu. Jangan sekali-kali terlintas bahawa akulah lebih layak untuk jawatan dan pangkat itu dengan itu tergolonglah kita menjadi orang-orang yang sombong lalu kita pun akan terangkum dengan ciri-ciri manusia yang kedua tangan mereka terbelenggu ke bahu mereka sendiri. kita takut akhirnya kita juga tergolong dalam golongan yang mana Allah sebut sama sahaja bagi kamu sama ada kamu tegur atau tidak tegur dia tetap tidak mahu menerima dan mendengar. Adakah itu sifat seorang pejuang?

Namun apabila dikaji dari segi psikologi manusia, adakah pihak yang menegur juga bersifat benar? Benar yang saya maksudkan disini adalah kaedah-kaedah atau teknik-teknik yang digunakan dalam menegur sahabatnya. Adakah penuh berhikmah?



125. Serulah ke jalan tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang baik; sesungguhnya tuhanmu Dia lah yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

Ibarat seperti sebuah radiator kereta, jika hendak ditambah air padanya tika masih panas, akibatnya tangan kita sendiri yang melecur (untuk membuka penutup radiator tersebut) namun jika dibiarkan radiator itu sejuk seketika, nescaya mudahlah kita menyiram air padanya.


Asrul
28/06/09
0809

0 comments: